Wednesday, October 29, 2014

ISLAM dan KRISTIAN


Secara umumnya terdapat dua jenis agama di dunia ini ia itu, agama Samawi dan agama ciptaan manusia . Agama Samawi merupakan agama yang berasaskan wahyu dan hidayah daripada pencipta yang diamalkan oleh penganutnya manakala, agama ciptaan manusia diilhamkan dan dilahirkan oleh falsafah manusia serta pemikiran masyarakat itu sendiri .


Di sini saya akan membincangkan mengenai agama Samawi ia itu agama Islam dan Kristian . Islam dan Kristian tidak jauh beza secara dasarnya . Tetapi pada hakikatnya jauh beza diantara dua agama Samawi ini. Kedua-dua agama ini mengajar manusia untuk sentiasa taat kepada penciptanya, sentiasa melakukan kebaikan dan jauhi kemungkaran(perkara-perkara yang tidak baik).


Tetapi jika di nilai semula, terdapat banyak perbezaan di antara dua agama ini. Islam mempercayai dan mentaati ALLAH S.W.T dan segala sifat-sifatnya yang sempurna manakala, Kristian berpegang teguh dengan Jesus dan anaknya ia ini Isa . Selain itu, kehidupan seharian penganut agama Islam berpandukan AS-Sunnah dan AL-Quran manakala, penganut Kristian berlandaskan kitab Bible .

No comments:

Post a Comment